۲۷ آبان ۱۳۹۸، ۱۳:۲۰
کد خبرنگار: 3018
کد خبر: 83557857
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

منتفی شدن افزایش تدریجی قیمت بنزین، زمینه نارضایتی این بار مردم شد

تهران- ایرناپلاس- نرسی قربان می‌گوید: از زمان ریاست‌جمهوری آقای خاتمی قرار بود که سالی ۱۰ درصد قیمت بنزین را بالا ببرند، اما این قانون در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد منتفی شد. در حالی که اگر این قانون اجرا می‌شد، الان نیاز نبود یک‌باره قیمت سه برابر شود و نارضایتی مردم را برانگیزد.

نرسی قربان، کارشناس حوزه انرژی در خصوص ارزان یا گران بودن قیمت بنزین در کشورمان گفت: قیمت بنزین در ایران نسبت به کشورهایی مانند ترکیه و امارات ارزان است، اما به نظر من باید این قضاوت را در نسبت با دیگر شاخص‌های اقتصادی در نظر گرفت.

این کارشناس مسائل نفتی ادامه داد: یک معیار این است که قیمت فروش بنزین حداقل هزینه تولید آن را جبران کند. بنزین از نفت و گاز تولید می‌شود و اگر نفت را به‌عنوان ماده خام آن در نظر بگیریم، تنها ۱۵ درصد یک بشکه نفت به بنزین تبدیل می‌شود. اگر هر بشکه نفت را ۶۰ دلار  حساب کنیم، هزینه تولید هر لیتر بنزین حدود پنج تا ۶ هزار تومان می‌شود. حال هر چقدر این حامل انرژی کمتر از این میزان فروخته شود، احتمالاً سوبسیدی به آن تعلق می‌گیرد، اما این هزینه‌ها شفاف نیست. مثلاً هزینه‌های حمل و نقل بنزین از پالایشگاه‌ها تا شهرهای مختلف مشخص نیست.

قربان در ادامه تأکید کرد: اما با این حال قیمت‌گذاری را نباید تنها بر اساس این یک معیار انجام داد، چراکه باید هزینه خانوارها و قدرت خرید آنها  را هم در نظر گرفت.

وی گفت: با افزایش قیمت موافقم، با این شرط که سوبسید به افراد و نه خودروها تعلق گیرد. یعنی به همه افراد یک کارت سوخت داده شود و در آنها مقدار معینی پول واریز کنند تا افراد بتوانند از طریق آن هزینه‌های انرژی خود را پرداخت کنند.

قربان با بیان اینکه اگر این شرط رعایت شود، عدالت اجرا می‌شود، پرسید: چرا کسانی که هیچ خودرویی ندارند، باید از جیبشان برای آنهایی که چندین خودرو دارند سوبسید دهند؟

وی همچنین درباره رشد یک‌باره قیمت بنزین گفت: از زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی قرار بود که سالی ۱۰ درصد قیمت بنزین را بالا ببرند، اما این قانون در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد منتفی شد. در حالی که اگر این قانون اجرا می‌شد، الان نیاز نبود یک‌باره قیمت سه برابر شود و نارضایتی مردم را برانگیزد.

اشاره این کارشناس به طرح تثبیت قیمت‌هاست که در بهمن ماه سال ۸۳، در مجلس هفتم تصویب شد و جلوی افزایش تدریجی قیمت بنزین را گرفت.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.